CZ on majaillut muutaman vuoden pihan pressuhallissa muiden vuoroaan odottelevien/kesken jääneiden bensavekottimien kanssa. Ruutasin aikanaan varmuuden vuoksi puoli pulloa WD40:stä kampikammioon ja tukin imuaukon rätillä, ettei koneeseen eksy mitään sinne kuulumatonta. Kuten kuvasta näette, olen parin vuoden aikana keräillyt projektiin vähän lisää osia. Pyörässä oli alun perin paikoillaan erittäin hyväkuntoinen Jawan tankki, jonka tilalle löysin kerran romumetallikasasta hyvän 50-luvun pikku-Zetin tankin (CZ 150). Pienempi sirompi tankki sopii paremmin kilpurimaiseen imagoon. Samoin puutuvan penkin rungoksi sain kaverilta Pannonian satularungon, joka sopii muotonsa puolesta CZ:n runkoon kuin valettu. Mutta pidemmittä puheitta, moottorin runkopultit ja kytkinvaijeri irti ja toisioketju poikki - kone syliin ja talliin...
Moottori on päällisin puolin ihan siistin näköinen. Ei isompia kolhuja eikä hapettumia. Sylinterin rivoissa on toki hieman ruostetta. Moottorista puuttuu laturi ja laturin kansi. Kaasutinkotelon kansi on olemassa, mutta se ei ole vielä kerinnyt talliin saakka. Sitä kaikkein hankalimmin löytyvää osaa, eli kaasuttimen kannen korkkia ei tässäkään ole tallessa. Kaasuttimena tässä oli 19mm Dellorto, jota ei tässä projektissa tarvita. Kyseinen 'lorto on kuitenkin 50cc Morini Franco crossikoneen vakiokaasari ja sellainenkin kone sattuu hyllyllä majailemaan, eli tarpeeseen tuli.
Huhujen mukaan tämä moottori pitäisi olla vasta rempattu (niinhän ne aina ovat...). Jotain huhujen puolesta puhui kuitenkin se, että koneessa on todella hyvät puristukset. Yleensä nämä vanhat koneet on jo aika väljiä. Aivan käytöstä jätetty latolöytö tämä pyörä ei kuitenkaan ole, siitä kielii Dellorton uudempi kaasutin ja se, että runko ja peltiosat oli kauttaaltaan ylimaalattu (siis kirjaimellisesti ylimaalattu). Aloitin purkamisen sylinteristä ja törmäsinkin pian ensimmäiseen iloiseen yllätykseen - moottorissa oli aivan uusi mäntä. Koneella oli kyllä ajettu, sillä männän laki oli noessa, mutta männässä itsessään ei ollut juurikaan naarmuja ja koneistusjäljet olivat näkösällä. Samoin sylinterissä oli vielä hoonausjäljet! Tämä selittää kyllä hyvät puristukset.
Sylinterin irroitus lohkoista kirvoittikin sitten ensimmäisen niistä
projektin lukemattomista kirosanoista, joita rikas suomen kielemme
onneksi monimuotoisesti tarjoaa. Muuten niin priima sylinteri, niin
sitten toinen ohivirtausaukon helmakannas poikki! Pitää hieman
selvitellä estääkö tuo vika sylinterin käyttöä. Pikaisella
googletuksella näet näytti, ettei noissa Jawa/CZ sylinterien helmoissa
yleensä ottaen koko kannasta olekaan.
Sylinterin vaurio siis lienee vielä helposti hoidettavissa. Se vain pitää poistaa myös toiselta puolelta (ja siistiä reunat). Muuten virtaukset menee epätasapainoon. Sitäkin selvempi juttu oli kuitenkin se, että vaikka mäntä on aivan uusi, on kiertokangen yläsilmä entinen. Klappia on niin, että kolina käy. Alasilmän välyksestä en vielä päässyt ihan varmuuteen, mutta se,että yläsilmä on noin väljä, viittaa kyllä siihen, että myös kampura kannattaa reilusti purkaa ja laakeri (ja mahdollisesti myös akseli) uusia.
Seuraavaksi alakerran kimppuun. Kytkinkopan alta paljastui pääosin hyväkuntoisen näköistä osaa. Ensiövetoketju oli ehkä vaihtokuntoon venynyt, mutta muuten kaikki oli kuin uutta. Seuraava positiivinen yllätys paljastuikin pian kytkimen painelevyn alta. Kytkimen massalevyt olivat uusia. Niillä ei ole käytännössä kyllä ajettu ollenkaan. Kyllä tälle koneelle on siis selvästi jonkin sortin remontti tosiaan tehty. Odottelen jo innolla josko tässä koneessa tosiaan on ne uudet laakerit, niin kuin minulle aikanaan mainittiin.
Tässä vaiheessa oli kuitenkin jo ilta sen verran pitkällä, että oli aika lähteä illalliselle.





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti