Tässä blogissa on tarkoitus kyllä rakennella 175cc CZ:ä vaikka avauskuvassa komeileekin Pannonia T1 vuosimallia 1962. Olen omistanut tämän Pannonian vuodesta 2002 ja 2006 aloitin pyörän entisöinnin. Pannonia oli ensimmäinen entisöintiprojektini ja sen kanssa tulikin opeteltua juttu jos toinenkin kantapään kautta. Lopulta Pannonia valmistui viime kesänä. Ei siitä täydellinen tullut, mutta hieno siitä tuli. Ensi kesänä Pannonia siirtyy tallista tien päälle, joten on aika kaivaa varaston perukoilta blogin varsinainen aihio esiin...
Minä en valinnut CZ:ä - CZ valitsi minut. Tai oikeastaan CZ:tan valitsi tarkalleen ottaen eräs kolleegoistani. Sain pyörän nimittäin väitöslahjana työkavereiltani keväällä 2011. Meillä on ollut tutkimusyksikössä hieman perinteenä lahjoa valmistuvia tohtoreita jollain mahdollisimman vahvasti henkilön persoonaan liittyvillä lahjoilla, ja minun tapauksessani jonkinsorttinen kiinnostus vanhoihin moottoripyöriin on ollut kait vuosien varrella havaittavissa... Pyörä on tarkalleen ottaen CZ typ 450.01 vuodelta 1961. Se ensimmäinen yksiputkinen. Kuutioita on 173cc ja tehoja hurjat 10 hp. Vaihteita löytyy 4 eteenpäin.
Oheisessa kuvassa näette Czetkan siinä ulkoasussa kuin se minulle tuli. Pyörä on hyvin puutteellinen, mutta toisaalta kaikki mikä on tallessa, on harvinaisen hyväkuntoista. Moottori pyörii ja siinä on hyvät puristukset, vaihteet pelaa ja lootassa on öljyt sisällä. Rungossa ja peltiosissa ei ole lainkaan ruostetta. Trelleborgeissa on vielä ilmaakin, vaikka kumit on kyllä jo hapertuneet.
Suurten osapuutteiden takia tämän typ 450:n entisöinti ei oikein innosta. Asia varmistui minulle, kun kävin koeistumassa naapurissa vastaavaa typ 455 CZ:iä. Olen aivan liian pitkä tälle pyörälle. Ohjaustanko osuu polviin, eikä pyörää voi kääntää. Pyörän tullessa minulle etulamppu oli teipattu (kiinni) kuin vanhassa kilvanajopyörässä ikään. Ja siitä se ajatus sitten lähti. Kun kerran pyörää on jo kerran kevennetty riisumalla kaikki ylimääräinen, niin mennään sillä tiellä. Tästä tulee kilvanajopyörä ja tarkalleen ottaen kurapyörä. Esikuvana tulee olemaan tehtaan oma kilpaversio typ 470 Trials.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti